A film napjaink egyik legnépszerűbb információs, ismeretterjesztő, szórakoztatási és művészeti célútechnikai eszköze. Ma már nem is rövid története első pillanatától kezdve a látható világ megörökítésére,dokumentatív szándékkal is használták. Az audiovizuális mozgókép (már régen idetartozik a televíziózás, a videó is) mennyiségét tekintve ma is elsősorban ezt teszi: információkat gyűjt, rögzít és közöl.
Ha filmről beszélünk, hagyományosan elsősorban mégis a filmművészetről beszélünk.
A filmművészet a hetedik művészeti ág. Az alkotó művészetek között az első, amelyik a teret és az időt egyszerre: közvetlenül használja föl, időben és térben egyszerre működik.
A filmgyártás az egész világon más rendszerben működik. Sok hollywoodi film 3D animációt, robottechnikát, CGI-t használ. A filmesek szakszervezetekbe tömörülnek, munkájuk igen jól szervezett, szerződéseikben előre meghatározott tiszteletdíjakat kötnek ki. Európában a filmművészet dominál és nem a filmipar. A fizetések sokszor nagyon alacsonyak, kis stábbal dolgoznak, a forgatási nyersanyaggal takarékosan bánnak.
A filmgyártás lépései 5 szakaszra bonthatók:
- Forgatókönyv
- Előkészítés
- Forgatás
- Utómunkálatok
- Forgalmazás
Film:
A szappanopera a televíziós filmsorozatok egyik altípusa. Szórakoztató, fikciós műfaj, történetvezetése (angol kifejezéssel élve: storyline-ja) epizódokra oszlik, melyeket egyes televízió- és rádióállomások folyamatosan beillesztenek műsorstruktúrájukba (programmingjukba). A szó pontos fordítása az angol soap opera kifejezésnek. Az elnevezésben a „szappan” szó egyes korai amerikai rádiósorozatokra utal, amelyeket reklámcélból nagy szappangyártó cégek szponzoráltak, az „opera” szó pedig a műfaj drámai cselekményét hasonlítja a zenei operáéhoz.
A televízió- vagy rádióállomás szándéka, hogy a nézőket/hallgatókat folyamatosan, ugyanabban az időpontban a képernyő vagy a hangszórók elé szegezze, napi/heti rítust alakítson ki. Főleg kereskedelmi médiánál fontos ez, hiszen így a reklámokat előre el tudják helyezni, és a sorozat által preferált közönséghez tudják igazítani; továbbá a szappanopera nézőinek egy részét már el is könyvelhetik az azt követő műsorszám befogadójaként is (lásd a Barátok közt példáját, amely hazánk legnézettebb programjainak egyike, és gyakran emel az az utáni műsorszám nézettségén). Legtöbbször a 18-49 év közötti nőket, családanyákat tekintik fő célcsoportnak, de léteznek kifejezetten ifjúságnak, férfiaknak, homoszexuálisoknak, illetve egyéb szubkultúráknak szánt szappanoperák is. A szegény országok, továbbá a közszolgálati média sorozataiban felbukkanhat oktató-nevelő szándék is, ezek társadalmi rétegek elfogadását is elősegíthetik (mozgásában korlátozott a német Marienhofban, homoszexuális a Barátok köztben).
Befogadói oldalról vizsgálva az efféle sorozatok (médiapszichológusok szerint) könnyed kikapcsolódást ígérnek, meghatározzák a következő nap beszédtémáját (ezzel kapcsolatfenntartási lehetőséget teremtenek), menekülési módot nyújtanak a hétköznapok sivárságából. Segítségükkel a nézők/hallgatók kiélhetik fel nem dolgozott konfliktusaikat, elfojtott vágyaikat; esetleg kulcsot kaphatnak egyes konfliktusok megoldására.
Szappanopera:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése